چرا یادگیری ساختارهای درخواست در انگلیسی مهم است؟
ارتباطات انسانی بر پایه نیازها اتوار است و نحوه اعلام یک درخواست بر اساس موقعیت و وضعیت می تواند متفاوت باشد. برای مثال درخواست شما از یک دوست می تواند ساده و کوتاه باشد ، یا حتی درخواست یک قهوه از کافی شاپ ولی در برخی از مواقع با توجه به اهمیت درخواست می توان ساختارهای پیچیده تری را برای آن درنظر گرفت، برای مثال درخواست رسمی از یک شرکت یا از رئیس خودتان.
در ارتباط با دوستان و اعضای خانواده درخواست شکل امری به خود می گیرد و البته برای احترام از Please نیز در آن استفاده می شود.
- Open the window, please.
- Turn off the heater please.
استفاده از can, could , would, will در ساختار درخواستها
Can
از فعل can برای یک درخواست ساده می توان استفاده کرد . لحن درخواست با can غیر رسمی و دوستانه است.
- Can you turn on the T.V. please?
- Can you repeat it please?
Could
می توان از فعل کمکی could برای درخواستهای مودبانه استفاده نمود. در صورتیکه از این فعل کمکی استفاده کنیم لحن درخواست تا حدودی مودبانه تر از can می شود.
- Could you send him a message please?
- Could you bring me a cup of coffee please?
Would
برای اینکه لحن درخواست خود را محترمانه و رسمی نماییم از این فعل کمکی استفاده می نماییم . Would جنبه رسمی و مودبانه به درخواست می دهد.
- Would you tell us more about your business trip please?
- Would you change your seat please?
بهتر است به این نکنه توجه نمایید که معمولا کلمه please را در درخواستهای خود بکار می بریم که جنبه محترمانه آنها بیشتر مشخص شوند.
کلمه please میتواند بعد از فاعل یا در آخر جمله قرار داده شود.
- Could you please stay here for an hour?
- Would you talk to him please?
در صورتیکه please بعد از فاعل مورد استفاده قرار گیرد معمولا لحن جمله قویتر، مستقیمتر و جدیتر خواهد بود و تاکید بر درخواست بیشتر است.
به عبارتی یک درخواست جدی و فوری.
اگر please در پایان جمله مورد استفاده قرارگیرد لحن ملایمتر خواهد بود.
استفاده از please در پایان جملههایی که برای درخواست استفاده میشوند بطور کلی رایجتر است.
Will
برای یک درخواست می توان از will نیز استفاده نمود ولی در این صورت لحن بیشتر آمرانه و دستوری خواهد بود ولی هنوز ماهیت مودبانه درخواست در نظر گرفته شده است،
به عبارتی گوینده انتظار دارد درخواست انجام شود.
هنگامی که از will استفاده می نماییم لحن کمتر مودبانه و بیشتر دستوری است و به همین دلیل please در این ساختار کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
- Will you turn off your cell phone?
- Will you stay after the working hours?
پاسخ به درخواستهای غیررسمی
پاسخ های زیر نمونه ای از پاسخ های مثبت و منفی هستند که همگی در یک سطح قرار دارند.
- Sure!
- Of course!
- No problem!
نمونه پاسخ منفی مودبانه:
- Sorry, I can’t right now.
- Unfortunately, I’m busy at the moment.